“Once there was a nation that went to war, but after they conquered a continent their own country was destroyed by atom bombs… then the victors imposed democracy on the vanquished. For a group of apprentice architects, artists, and designers, led by a visionary, the dire situation of their country was not an obstacle but an inspiration to plan and think… although they were very different characters, the architects worked closely together to realize their dreams, staunchly supported by a super-creative bureaucracy and an activist state… after 15 years of incubation, they surprised the world with a new architecture—Metabolism—that proposed a radical makeover of the entire land… Then newspapers, magazines, and TV turned the architects into heroes: thinkers and doers, thoroughly modern men… Through sheer hard work, discipline, and the integration of all forms of creativity, their country, Japan, became a shining example… when the oil crisis initiated the end of the West, the architects of Japan spread out over the world to define the contours of a post-Western aesthetic….” —Rem Koolhaas / Hans Ulrich Obrist
Between 2005 and 2011, architect Rem Koolhaas and curator Hans Ulrich Obrist interviewed the surviving members of Metabolism—the first non-Western avant-garde, launched in Tokyo in 1960, in the midst of Japan’s postwar miracle. Проект “Япония” включает в себя сотни никогда ранее невиданных изображений – генеральные планы от Маньчжурии до Токио, интимные снимки метаболистов за работой и игрой, архитектурные модели, выдержки из журналов и удивительные научно-фантастические урбанистические видения – рассказывающие историю Японии 20-го века через ее архитектуру.
От tabula rasa колонизированной Маньчжурии в 1930-х годах, опустошенной Японии после войны и создания Метаболизма на Всемирной конференции по дизайну 1960 года в Токио до подъема Кишо Курокавы как первого знаменитого архитектора, апофеоза Метаболизма на выставке Expo ’70 в Осаке и его экспансии на Ближний Восток и в Африку в 1970-х годах: В результате получился яркий документальный фильм о последнем моменте, когда архитектура была скорее общественным, чем частным делом. Устная история Рема Колхаса и Ханса Ульриха Обриста
Обширные интервью с Аратой Исодзаки, Тошико Като, Киёнори Кикутакэ, Нобуру Кавазоэ, Фумихико Маки, Кишо Курокава, Кэндзи Экуан, Ацуси Симокобэ, Такако и Норитака Танге
Сотни никогда ранее не встречавшихся изображений, архитектурных макетов и выдержек из журналов
Макет от отмеченного наградами голландского дизайнера Ирмы Бум